torsdag 8 mars 2012

På I i min bokhylla


Titta, det blev som ett tema idag också! Böcker om verkliga personer.

- "I skuggan av ett brott" av Helena Henschen är en roman om de von Sydowska morden, som inträffade i Henschens släkt ganska långt innan hon föddes men ändå kom att prägla även hennes uppväxt.

- "Inferno" är Fabian Göransons serietolkning av Strindbergs bok med samma titel. Hos Bokmoster läser jag att "Inferno" kanske inte alls har verklighetsbakgrund, men det är ju ändå Strindberg som är huvudpersonen.

- "Istanbul: Minnen av en stad" av Orhan Pamuk handlar både om staden och om Pamuks eget liv. Vi hade den som extrabok i Läsecirkeln en gång. Jag har för mig att det tog lång tid innan det blev av att läsa den, men när man väl läste var den riktigt bra!

- "The Immortal Life of Henrietta Lacks" av Rebecca Skloot. Oläst här hemma, men hyllad av andra.

- "Ida Maria från Arfliden" av Ann-Madeleine Gelotte är en barndomsfavorit. En bilderbok om Gelottes mormors uppväxt. Jag tyckte mycket om de detaljerade teckningarna.

2 kommentarer:

  1. Nej, man vet ju inte riktigt hur det var med det där, med Inferno. Snart klar med boken, ska skriva några rader om den i helgen. Och försöka hinna med ett biblioteksbesök också för att leta efter serietolkningen!

    Orhan Pamuk är inte helt lätt läsning, men visst är det värt besväret. Jag har läst Mitt namn är röd, tog också en stund men den var riktigt bra. Istanbul vill jag också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte inte att Istanbul var så svårläst, tror jag (minns i alla fall inte att den var svår). Men romanerna kan ju vara svårare. Jag har Den svarta boken, som ska läsas vid tillfälle. ;-)

      Radera