torsdag 1 mars 2012

På C i min bokhylla


Här är några av böckerna på C i min bokhylla.

- "Cirkeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag väntar med spänning på del två. Bara ett par månader kvar nu.

- "The Comical Tragedy or Tragical Comedy of Mr. Punch" av Neil Gaiman och Dave McKean. Jag tänkte först ta med "Coraline", men kom på att "Mr. Punch" inte är lika känd och behöver tipsas om. Läs den nu! Ett mörkt seriealbum om familjehemligheter och kasperteater - alltså Punch & Judy, som tydligen alltid har samma handling (för övrigt en mycket morbid handling).

- "Cassandras finger" av Gert Nygårdshaug. Det här är den femte delen i en underbart vansinnig deckarserie, och om jag inte minns fel är det här det verkligen står klart att det här inte är en normal deckarserie. Mysterierna har visserligen varit ganska udda redan innan, men "Cassandras finger" är något alldeles extra. Läs dem gärna i ordning. Jag förstår inte att de här böckerna inte har översatts till svenska.

- "Coconut Chaos" av Diana Souhami. Någon gång ska jag läsa mig jorden runt. Under tider samlar jag böcker. Den här boken ska få representera Pitcairnöarna. Det verkar roligare än den vanliga Myteriet på Bounty-boken, även om den här så klart också handlar om just det myteriet. Jag tror det är svårt att komma undan det när det handlar om Pitcairnöarna.

- "Cold Comfort Farm" av Stella Gibbons. Jag föreslog den här som nästa Läsecirkelsbok (eftersom jag hade glömt att förbereda bokförslag). Men den finns knappt på svenska! Bara i en översättning från 1934, "Lugn och angenäm landsvistelse" (det låter ju ... spännande). Det fick bli en annan bok. Men jag ska absolut läsa "Cold Comfort Farm", som verkar vara en känd roman i Storbritannien och någon sorts parodi på en genre, även om jag inte riktigt vet vilken genre. Gotisk dramatik bland inskränkta bönder eller nåt. Jag kommer att tänka på "Wuthering Heights", fast det var kanske mer "Tess av d'Urberville" som avsågs. Men nu har jag ju varken läst den eller "Cold Comfort Farm" så det är svårt att säga.

2 kommentarer:

  1. Cold Comfort Farm, jag har sett filmen och minns den som trevlig och rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas boken också är det. Den har i alla fall ett roligt omslag. :)

      Radera