söndag 4 mars 2012

En smakebit på søndag (vecka 9)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Den här helgens bok började jag egentligen på i förrgår, men jag har inte kommit så långt i den än. Mest för att jag har haft annat att göra, men också för att det inte är en sån bok som man läser igenom snabbt, med sina gamla verbformer och allt.

Jag frågade aldrig, varför min mor var sådan och ej liknade andra kvinnor, som logo och skämtade och talade med glada, högljudda röster; det föll mig ej alls in, att hon kunde vara som de andra. Ännu långt senare, när min far först försökte förklara för mig den sjukdom, som led efter led förföljt hans hustrus släkt likt ett straffande gissel, vars slag jag ibland känner i mitt eget blod, fattade jag intet av detta. Jag börjar fatta något därav nu.
(Agnes von Krusenstjerna, "Tony växer upp", s. 12)



"Tony växer upp" från 1922 är den första av Agnes von Krusenstjernas böcker som verkar räknas på riktigt. Hon hade tidigare skrivit ett par flickböcker, som tydligen inte ska ha varit särskilt originella. De tre böckerna om Tony (i det här fallet är Tony ett flicknamn) lär vara delvis självbiografiska. Precis som Tonys mor, och senare Tony själv, led ju författaren av psykisk sjukdom, och mycket annat i Tonys liv stämmer nog också överens med Krusenstjernas.

10 kommentarer:

  1. Spennende smakebit og jeg ble veldig nysgjerrig på denne boken. Ha en fortsatt fin Søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! Har ju som sagt inte läst så långt, men tror nog den kan vara intressant.

      Radera
  2. Flott smakebit, ser veldig interessant ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en del av samma författare tidigare och tycker det ska bli intressant det här att det ska vara lite åt det självbiografiska hållet. :)

      Radera
  3. Spännande! Jag gillar böcker från den tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du har läst Amalie Skram? Jag har ett par böcker av henne (som jag inte har läst) men kommer att tänka på de böckerna när jag läser om vad senare delar av Krusenstjernas Tony-böcker kommer handla om. Fast jag har ju inte läst någon av de här böckerna än. Är kanske mest "mentalsjukhus" och "förr i tiden" som de har gemensamt. :)

      Radera
  4. Ble kjempe nyskjerrig på boken:) Takk for fin smakebit!:)

    Ha en riktig fin Søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, detsamma till dig. :)

      Det här är inte en av författarens mest kända bokserier, men jag har varit nyfiken på de här böckerna sedan jag läste en biografi om henne.

      Radera
  5. Interessant smakebit og roman!

    God søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det här kan vara en bra bokserie. Hoppas i alla fall. ;-)

      Radera