lördag 3 mars 2012

På E i min bokhylla


Precis som på D så finns det mycket på E. Allt som börjar på en och ett till exempel.

- Emma av Kaoru Mori är en manga i 7 volymer (på bilden syns del 5). En romantisk berättelse om husan Emma som lever i 1800-talets England. Det är vanligt med böcker som är skrivna av europeiska eller amerikanska författare som handlar om någon mer exotisk plats (som Japan förr i tiden), men här blir det tvärtom. Det finns kanske inte lika många sådana böcker just på svenska.

- "Endless Nights" av Neil Gaiman är ett Sandman-album som skrevs några år efter att Sandman-serien hade avslutats. Här är det en serienovell om var och en av The Endless, som är något i stil med manifestationer av några grundläggande företeelser för levande varelser. Destiny, Death, Dream, Destruction, Desire, Despair och Delirium, som från början var Delight. Tecknarna är noga utvalda för varje berättelse.

- "En enda ros" av Dorothy Parker är ett urval av dikter och noveller, och en bok som nog ganska många äger. Böckerna som Bra böcker gav ut på 1979- och 80-talen måste ha haft enorma upplagor. Sedan hur många av dem som faktiskt blev lästa ... Det var i alla fall genom den här som jag upptäckte Dorothy Parker.

- "Emmas Glück" av Claudia Schreiber är en trevlig tysk roman. Jag kommer nästan att tänka på Anne B. Ragdes Neshovböcker (som jag läste senare), men det kanske bara är på grund av grisarna. Finns också som film.

- "En rekke avbrutte forsøk" av Selma Lønning Aarø är en rolig berättelse om hur författaren försöker skriva en skildring av sin egen barndom, men dumt nog låter föräldrar och syskon läsa den under tiden. Och de håller inte alls med om att det var så som författaren minns det. Och om det nu var det så borde hon i alla fall inte skriva det.

2 kommentarer:

  1. Emmas Glück står på min vill-läsa-lista, tror t o m det var du som tipsade mig en gång i tiden! Har du sett filmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen, vet bara att den finns.

      En annan av Claudia Schreibers böcker är en av de tyska jag hoppas läsa i år.

      Radera