fredag 2 mars 2012

På D i min bokhylla


Det finns mycket att välja på på D. Allt som börjar på den, det och de ... Men jag lyckades välja ut några stycken. :)

- "Diary of a Chav: Trainers V. Tiaras" av Grace Dent är den första delen i en ungdomsboksserie på sex delar om en tonårstjej i ett chavdominerat (ungefär som white trash) område i Essex. Man har inte så stora drömmar där Shiraz bor. Att hennes storasyster läser vidare efter skolan ser föräldrarna som lätt vansinnigt. Det vettigaste är att träffa nån kille som helst har ett jobb, kanske själv jobba på t.ex. Lidl och skaffa en massa barn. Ungdomarna drömmer om något mer, t.ex. att bli kändis genom en dokusåpa. Shiraz berättar i dagboksform och det är oerhört kul att läsa. :)

- "Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen" av Olivia Judson är en annan mycket rolig bok. Den berättar om olika djurs sexvanor i form av en frågespalt. Hit skriver en påfågel och frågar hur han kan få hönsen intresserade trots att hans stjärtfjädrar är bedrövliga och en fläckig hyenahona är orolig över utseendet på sina könsorgan. Dr Tatiana har svar på allt.

- "Det svarta tornet" av P.D. James. Det var länge sedan jag läste "Det svarta tornet", men enligt en kompis som tycker mycket om Dalglieshdeckarna (men som tycker att de har blivit sämre, särskilt den senaste) säger att det här är den bästa. Hon läser om den för femtielfte gången nu.

- "Den bästa sommaren" av Sylvia Cassedy. Känns som att Sylvia Cassedy är en väldigt okänd författare. Kanske för att hon inte hann skriva så många böcker och att det var ganska länge sedan hon dog (1989). Men ändå! Jag läste två av hennes barn/ungdomsromaner som barn och tyckte att de var väldigt bra då. Som vuxen har jag läst alla tre böckerna och de är bra nu också. Hon skrev bara tre romaner, som alla finns översatta till svenska, samt några bilderböcker och poesi. Hur kan det inte ens finnas en engelsk wikipediaartikel om den här författaren?

- "Dårens dotter" av Mian Lodalen läste jag och gillade i somras. Fortsättningen "Tiger" finns i SUB:en. Snart, snart.

- "Det är 1988 och har precis börjat snöa" av Sigge Eklund har jag inte läst, men jag tänkte att nästa vecka ska den få följa med mig på bussen.

3 kommentarer:

  1. P D James har absolut blivit sämre men det är kanske inte så konstigt ... Dårens dotter läste jag som följetong i min lokaltidning, kommer ju från samma stad som författaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, P.D. James är ju ändå 92 år. Bara det att hon fortfarande skriver är imponerande.

      Pratar man fortfarande samma sorts slang i den staden? :)

      Radera
    2. Ha ha, ja, vissa gör faktiskt det, jag kan göra det också om jag vill ;)

      Jo, hon är en imponerande kvinna, baronessan!

      Radera