måndag 6 oktober 2003

Endless Nights


Endless Nights
av Neil Gaiman. Illustrerad av Glenn Fabry, Milo Manara, Miguelanxo Prado, Frank Quitely, P. Craig Russell, Bill Sienkiewicz och Barron Storey.

Ett nytt Sandmanalbum! Hurra! Jag hade vissa svårigheter med att få tag på det. Det fanns ju ingenstans i Göteborg, men i Oslo fanns det minsann för Kristin hade köpt det. Till slut bad jag henne att köpa ett åt mig i Oslo, eftersom hon ändå skulle hit på bokmässan. Det fanns faktiskt att köpa i SF-bokhandelns monter på bokmässan, men då hade jag ju redan ett.

"Endless Nights" består av sju berättelser, en om var och en av the Endless (som är olika grundläggande företeelser, t. ex. ödet och döden). Varje berättelse är tecknad av en känd serietecknare. D.v.s. de flesta hade jag ju inte hört talas om förr, men om jag hade haft lite bättre koll på serier hade jag vetat vilka de var. :)

Min favorit här är faktiskt Despair-historien. Lite konstigt, för Despair är inte direkt den av the Endless som man känner mest för. Men "15 portraits of Despair" är den berättelse jag tycker bäst om, och det är den hemskaste också. Och så tycker jag väldigt bra om historierna om Death, Desire och Dream (och Desire är inte heller en av mina favoritpersoner i The Sandman). Dream är huvudpersonen i The Sandman, och Dreamberättelsen, "The Heart of a Star" är nog den av berättelserna i "Endless Nights" som har mest att göra med den serien. I förordet skriver Neil Gaiman att han med "The Heart of a Star" för en gångs skull ville ge svar på en del frågor. Jo, man får reda på något som man kanske har undrat över om man har läst The Sandman. Men i gengäld fick man åtminstone en ny gåta att fundera på. Hade varit kul att få reda på det svaret någon gång. Och så finns det ju en annan sak som man gärna vill veta. Jag hoppas att det kommer fler album om the Endless.

Förresten är det meningen att man ska kunna läsa "Endless Nights" utan att ha läst någon av Sandmanalbumen innan. Det antar jag att man kan. Jag vet inte riktigt, för jag har ju läst hela Sandmanserien (och den är så braaaaaa, etc.).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar