söndag 17 augusti 2008

T

Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till. Läs mer om Malins "Böcker A-Ö". (Jag gör förresten inte karaktär. För svårt att komma ihåg vad alla heter.)


Dags för T.


Författare: Rumiko Takhashi. Hon är den författare på T som jag har i särklass flest böcker av. Hon är världens bäst säljande kvinnliga serieskapare dessutom. Hon har hållit på sedan 70-talet. Jag har läst underbart roliga Ranma ½ (38 delar), läskiga Mermaid Saga (4 delar) och är mitt uppe i Inu Yasha, som jag dock inte är lika förtjust i. Ser ut som om den kommer bli på 56 delar.

Bok: "Tithe" av Holly Black. Väldigt bra fantasybok som utspelar sig i den verkliga världen i modern tid. Jag tycker bäst om den typen av fantasy.


Tidigare bokstäver:
1. W
2. P
3. C
4. B
5. S
6. A
7. K

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar