torsdag 24 juli 2008

C

Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till. Läs mer om Malins "Böcker A-Ö". (Jag gör förresten inte karaktär. För svårt att komma ihåg vad alla heter.)


Jag ligger så efter p.g.a. semestrande. Malin är på bokstav nummer 5. Jag är bara på bokstav nummer tre, nämligen C.



Författare: Sylvia Cassedy. Amerikansk barnboksförfattare som inte verkar vara särskilt känd, men som skrev bra böcker. På svenska finns vad jag vet "Den bästa sommaren", "Det andra miraklet" och "Bakom väggarna på vinden", men de är nog inte så lätta att få tag i.

Bok: Hade jag inte Neil Gaiman förra gången? Jo, men det får bli en bok av honom igen. (Han har skrivit många böcker som jag gillar.) "Coraline". En skräckroman för barn. och där fick jag till en litterär karaktär också, för en gångs skull. Boken heter ju samma sak som huvudpersonen. :)

Tidigare bokstäver:
1. W
2. P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar