söndag 17 augusti 2008

Batman: The Killing Joke


Batman: The Killing Joke
av Alan Moore
Tecknad av Brian Bolland

Jag läser visserligen en hel del serier, men inte så mycket superhjälteserien. Möjligen manga i så fall. Och "Watchmen" förstås. Men "Batman: The Killing Joke" är ju skriven av Alan Moore (precis som "Watchmen"). Och Batman är väl nästan den superhjälte som känns mest intressant (jag kan ha glömt någon). Om man nu kan kalla honom superhjälte, han har ju inga superkrafter. Och så var ju albumet på rea på Outland...

Man kan väl nästan gissa att "Batman: The Killing Joke" handlar om Jokern? :) Hur blev han egentligen Jokern. Jag är inte så hemma i batmanmytologin, men tydligen är det ingen som känner till Jokerns bakgrund, inte ens han själv. Han är ju faktiskt galen. Enligt den bakgrund som presenteras här så blev han galen just för att skydda sig själv från något som var alldeles för svårt att tänka på.

Nu har han rymt från mentalsjukhuset och har en vansinnig och våldsam plan. och eftersom han är galen så är det svårt att förutsäga vad han kommer göra. Normala brottslingar kanske mer är ute efter materiell vinning, men Jokern är ute efter andra saker (åtminstone här). Samtidigt befarar Batman att det speciella förhållande han och Jokern har till varandra bara kan leda till att en av dem dödar den andre, och detta vill han undvika.

"Batman: The Killing Joke" är inte ett tjockt seriealbum, och det är väl begränsat hur mycket man kan hinna med att berätta på det utrymmet. Men det är en intressant inblick i Jokerns personlighet, som jag inte visste något om innan. Jag visste att han hade ramlat i en bassäng med kemikalier på en fabrik, men det räknas nog inte som ett personlighetsdrag. :)

Nu är frågan om man ska se den här nya filmen där Jokern verkar ha en stor roll. Den förra Batmanfilmen minns jag knappt, vilket kanske inte är det bästa betyget för en film... Men den hade mer samma stämning som seriealbumen brukar ha än vad den där gamla TV-serien jag såg när jag var liten hade. Filmerna från 80-90-talet har jag inte sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar