torsdag 28 augusti 2008

My New York Diary


My New York Diary
av Julie Doucet

Jag har hört mycket bra om Julie Doucet så jag lånade ett av hennes seriealbum när jag var på biblioteket nyligen. Valet av titel är helt och hållet baserat på vad som fick plats i min väska...

"My New York Diary" är en självbiografisk serie. Jag tycker om självbiografiska serier, även om det ibland är svårt att få ordning på vad som händer. När en serieskapare alltid skriver självbiografiskt och man läser en titel på måfå kan man hamna i en berättelse där bakgrunden i stort sett antas vara bekant redan. Det är egentligen inget fel med det. Det är mer spännande när man får undra lite, och det brukar inte vara några problem med att komma in i berättelsen.

"My New York Diary" består av en del kortare serier om episoder i Julie Doucets ungdom och tiden på konstskola, men den längsta serien handlar om hur hon flyttar ihop med en kille från New York efter att bara ha träffat honom en gång. De har förstås varit brevvänner före det, så helt okänd är han ju inte. Men han är väl inte riktigt som hon hade tänkt sig heller. Här skildras förhållandets uppgång, nedgång och fall, alla droger de tog, den eländiga delen av Manhattan som hans lägenhet ligger i och som Julie är så ängslig för att gå omkring ensam i, hennes epilepsi, problemen med att hyra ut hennes lägenhet hemma i Montreal till en slarvig kompis, det dåliga teckningspappret i New York etc. Jag läser gärna mer av Julie Doucet. När man tittar på sidorna ser de alldeles överväldigande ut. Rutorna är helt fullsmockade med detaljer. Men trots det flyter läsningen på bra. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar