söndag 31 augusti 2008

L

Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till. Läs mer om Malins "Böcker A-Ö". (Jag gör förresten inte karaktär. För svårt att komma ihåg vad alla heter.)


Oooj, två nya bokstäver! Jag ligger efter. Men en sak i taget. Först blir det L.


Författare: JT LeRoy. Inte för att han(?) är den bästa eller sämsta författaren jag kom på på L, men den mest udda. Han fanns nämligen aldrig. Hela den hemska historien om hans liv var en bluff. Fast böckerna finns förstås ändå, fast de är alltså helt fiktiva i stället för att vara verklighetsbaserade. De var alltså inte undantaget som bekräftar regeln att BOATS alltid är dåliga. ;) Fast de hade inte riktigt varit BOATS i vilket fall som helst. Även om de hade haft en självbiografisk kärna så hade "Sarah" ändå varit en roman och "Hjärtat är bedrägligast av allt" hade ändå varit en novellsamling. Själv tycker jag att det nästan är ännu mer spännande att författaren också var fiktiv, inte bara böckerna. Jag skrev lite om JT LeRoy när avslöjandet precis hade kommit.

Bok: "The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman" av Laurence Sterne. En väldigt speciell bok som det tog hemskt lång tid att läsa. Jag är rätt nöjd med att ha tagit mig igenom dem, men jag kommer absolut inte göra om det!


Tidigare bokstäver:

1. W
2. P
3. C
4. B
5. S
6. A
7. K
8. T


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar