söndag 16 mars 2008

Mannen som elsket Yngve


Mannen som elsket Yngve
av Tore Renberg

Den här månaden var det min tur att välja bok i läsecirkeln, och jag valde "Mannen som elsket Yngve", en bok som jag ha läst förr. Men jag ville gärna äga den själv (förra gången jag läste den lånade jag den på biblioteket) och läsa om den, och det här var ju ett perfekt tillfälle. Dagarna innan jag skulle läsa om dem (medan jag höll på med andra böcker som jag tänkte läsa ut först) gick jag runt och plockade på boken och tänkte att snart får jag läsa den igen. :)

Annars gäller väl det jag skrev efter att jag hade läst den för två och ett halvt år sedan. En mycket bra bok. Jag måste nästan köpa och läsa om "Kompani Orheim", den andra boken om huvudpersonen, också. Den tyckte jag ju ännu bättre om. Eftersom jag är ute i så god tid med att läsa denna så vet jag ännu inte vad de andra i cirkeln tycker om den. Det ska bli spännade att höra.

Man borde kanske se filmen? Är den bra? Filmbilderna på omslaget ser ju helt okej ut i alla fall. Ibland kan det ju vara irriterande med speciella filmomslag på böcker...


En lista över allt vi har läst i läsecirkeln kanske kunde vara intressant förresten?

1. Naguib Mahfouz - "Midaqq-gränden" (april 2006)
2. Sara Stridsberg - "Happy Sally" (maj 2006)
3. Anne-Marie MacDonald - "Fågelvägen" (augusti 2006)
4. Claudia Marcks - "Hjältar" (september 2006)
5. Jens Ganman - "Blod och död" (oktober 2006)
6. Margaret Atwood - "Penelopiaden" (november 2006)
7. Kjell Johansson - "Huset vid Flon" (januari 2007)
8. Elizabeth Noble - "The Reading Group" (februari 2007)
9. Niklas Rådström - "Vad du vill" (mars 2007)
10. Jonathan Safran Foer - "Extremt högt och otroligt nära" (april 2007)
11. Carl-Johan Vallgren - "Dokument rörande spelaren Rubashov" (maj 2007)
12. Jenny Diski - "Stranger On a Train" (augusti 2007)
13. Linda Olsson - "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" (augusti 2007 - vi läste två böcker över sommaren)
14. Jonas Hassen Khemiri - "Montecore - En unik tiger" (september 2007)
15. Joyce Carol Oates - "Älskad, saknad" (oktober 2007)
16. Monica Ali - "Brick Lane" (november 2007)
17. Marina Lewycka - "En kort berättelse om traktorer på ukrainska" (januari 2008)
18. Li Rui - "Släktgården" (februari 2008)
19. Tore Renberg - "Mannen som elsket Yngve" (mars 2008)

Och så ska vi läsa "Istanbul" av Orhan Pamuk som extrabok under våren, men för min del har det inte blivit av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar