måndag 17 mars 2008

Majas morsas kompis sambo och andra noveller


Majas morsas kompis sambo och andra noveller
av Katarina Kieri

Förutom att läsa klart det sista i "Mannen som elsket Yngve" så hann jag med ännu en bok som jag tycker är riktigt bra i helgen. Nämligen denna. "Majas morsas kompis sambo". Lite intressant att båda handlar om gymnasieungdomar. Jag tror "Majas morsas kompis sambo" räknas som en ungdomsbok medan "Mannen som elsket Yngve" inte gör det (lite för att den handlar om folk födda 1972 kanske), men egentligen är det inte så noga.

"Majas morsas kompis sambo" är en novellsamling, men alla novellerna hakar i varandra och ger en större bild. Lite som i Magnolia, som nämns i boken, eler Short Cuts eller Pulp Fiction. Fast här är allting mer vardagligt. Och lite sorgligt. Huvudpersonerna i var och en av de elva korta novellerna har någon anknytning till en gymnasieskola i Luleå. De är kompisar, klasskompisar, lärare eller elever till varandra. Någon som har en mindre roll i en berättelse, eller som den novellens huvudperson tänker på och kanske inte riktigt förstår, kanske är huvudperson i en annan berätellse, och då förstår vi plötsligt mycket mer. Snyggt ihoppusslat.

Det här är en bok jag vill äga. (Snygg är den ju också.) Så nu måste jag köpa den. Lånade den bara av min syster nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar