söndag 16 mars 2008

Bokrea 2008

Marika före bokrean och Marika under bokrean är två helt olika personer. Tänk Dr. Jekyll och Mr. Hyde.

Före bokrean låter det så här: Nej, jag ska inte ha nåt direkt. Känns som om det är samma böcker varje år, och det var inget direkt jag kände att jag måste ha i katalogerna. Man får ju tänka på sin SUB-Abbau också. Och så himla billigt är det ju inte på rean.

Under bokrean handlar jag sedan mer än nånsin...


Först lite av facklitteraturen:
- Karen Armstong - "Islam: A Short History" (Säkert intressant.)
- Staffan Bengtsson och Göran Willis - "K-märkta ord" (Den här var ju inte ens billig. Argh!)
- Anneli Jordahl - "Att besegra fru J." (Den här hade jag ju ändå tänkt läsa...)
- "Norstedts spanska ordbok" (Tänk så snyggt att ha matchande ordböcker i hyllan.)
- "Norstedts franska ordbok" (Som ovan.)
- "Norstedts svenska uttalslexikon" (Som ovan.)

Och så den som jag inte vet om den hör hemma bland skönlitteratur eller var (besvärligt med de här bloggböckerna alltså): Bodil Malmstens "Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig".



Och så skönlitteratur:
- Elvira Vigna - "Saker som män inte förstår"
- Pepetela - "Hunden i Luanda"
- Tania de Montaigne - "Nikotin"
- Bo R. Holmberg och Katarina Strömgård - "Eddie Bolander & jag"
- Yrsa Sigurdardóttir - "Det tredje tecknet"
- Kelley Armstrong - "Biten"
- Arnaldur Indridason - "Änglarösten"
- Christine Falkenland - "Trasdockan"
- Thomas Mann - "Buddenbrooks"
- Judith Lennox - "Alla mina systrar"

En del är till Jorden runt-projektet, en del har jag länge velat läsa och andra var ögonblickets ingivelse.



Och så till det som kanske liknar det folk kallar "riktig bokrea, sån som det fanns förr"? Alla dessa låg i en stor låda på Wettergrens i Kållered och kostade 10 kr styck.

- Kerstin Thorvall - "Nödvändigheten i att dansa"
- Catharina Grünbaum - "Strövtåg i språket"
- "Medeltid"
- Jan Guillou - "Häxornas försvarare"
- Birgitta Kurtén-Lindberg - "Medeltida människor"
- "Frågor och svar om väder"
- Brenda Knight - "Kvinnor som älskar böcker för mycket" (Hehe...)
- Britta Svensson - "Lucia i svart"
- Andreï Makine - "Kärlek vid floden Amur"
- Chloe Hooper - "Ett barns bok om mord"
- Günter Grass - "Råttinnan"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar