lördag 8 mars 2008

Släktgården


Släktgården
av Li Rui

"Släktgården" läste vi i läsecirkeln, men det visade sig att bara två av oss hade hunnit läsa ut den när det var dags att diskutera den. Jag var inte en av dem som hade hunnit. Det tog mig ungefär en vecka till. Det var ingen sträckläsarbok, utan en sån där seg en som man (jag) varvar med lite manga, lite B. Wahlströms flickböcker och vad man nu har för snabbläst till hands. Då tar det förstås ännu längre tid, men men...

Vi ger ju betyg i läsecirkeln, något jag aldrig skulle göra annars, och av mig fick den ett medelbetyg. Det är så mycket folk (många med snarlika namn, eftersom det handlar om en släkt) som man aldrig riktigt får någon ordning på, särskilt som det utspelar sig under så lång tid. Och ännu en deppig bok som handlar om Kinas 1900-talshistoria ... Å andra sidan är den välskriven, vissa avsnitt fångar mig och Kinas 1900-talshistoria är ju faktiskt intressant ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar