söndag 16 januari 2011

Bäst 2010

Efter lite funderade har jag bestämt mig för vilka böcker som egentligen var bäst av de jag läste förra året. Det var inte lätt, och hade jag gjort listan en annan dag kanske det hade blivit helt andra böcker som premierats.



Bästa roman: Utmärkelsen får delas på tre, nämligen: Sarah Waters - "Affinity", Kathryn Harrison - "Glöd" och Sara Gruen - "Water for Elephants". Tre bra böcker (speciellt två av dem egentligen), men efter detta måste vi verkligen utse även en ...

Roligaste roman: Grace Dent - "Diary of a Snob: Poor Little Rich Girl"

Bästa deckare: Denise Mina - "Blodsarv". Här behövde jag inte fundera länge. Det fanns bara en annan som kunde komma i fråga, men den här är bättre.



Bästa science fiction och även Bästa noveller: Isaac Asimov - "Jag, robot"

Bästa fantasy: Holly Black - "Valiant"

Bästa bilderbok: Tove Jansson - "Hur gick det sen?"

Bästa fakta/humor: Kalle Lind - "Människor det varit synd om"

Bästa självbiografiska bok: Tété-Michel Kpomassie - "An African In Greenland" samt Karen Armstrong - "Genom den trånga porten"

Bästa självbiografiska seriealbum: Malin Biller - "Om någon vrålar i skogen" (även Bästa dialekt)

Bästa helt fiktiva seriealbum: Ai Yazawa - Nana samt Patrik Rochling och Li Österberg - "Vänd dig om"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar