söndag 23 januari 2011

Historiska romanens ABC: S


S borde vara en enkel bokstav, men allt jag kom på var redan använt till tidigare bokstäver. Jag får ta och läsa lite fler historiska romaner, så att jag har mer att ta av kommande veckor. :)

Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. 1600-talet, släktsagor, sjömän eller serier. Eller valfritt tema på S.


1. "Skattkammarön" av Robert Louis Stevenson kanske? Det var väldigt länge sedan jag läste den (säkert 20 år), men visst var den väl ganska spännande?

2. Jag har läst ett par böcker av Margit Söderholm. "Driver dagg, faller regn" t.ex. Jag vill minnas att den var ganska bra, men att det egentligen inte var något speciellt med den. Men titeln är ju känd och den blev filmatiserad på 40-talet, så den måste ju ha varit mycket populär.

3. a) På temat släktsaga måste det ju bara bli Sagan om Isfolket av Margit Sandemo.

3. b) "Glöd" av Kathryn Harrison var en av mina favoritböcker förra året, och den utspelar sig för flera hundra år sedan i Spanien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar