fredag 7 januari 2011

Statistik 2010

För att se tidigare års statistik, klicka på etiketten Statistik. Nu har jag ju inte hunnit föra över alla gamla inlägg hit än, så de senaste åren saknas.

Antal lästa böcker: 198
Det lägsta antalet sedan 2002. Det finns säkert någon anledning, men jag vet inte riktigt vilken. Antalet varierar en del, men brukar oftast vara en bit över 200.

Månad då jag läste mycket: Juni, juli och november, 22 böcker vardera.
Månad då jag läste lite: April, 7 böcker.

Språk:
Svenska: 143 (72 %)
Engelska: 42 (21 %)
Norska: 13 (7 %)
Inget på tyska under 2010. Får försöka läsa mer på det språket i år. Inget på danska heller, men det är ju inget ovanligt. Det har bara hänt någon enstaka gång att jag har läst på danska.


Jag har delar upp topplistorna i seriealbum och andra böcker, helt enkelt för att serieförfattarna inte skulle dominera helt. Sammantaget läste jag böcker av 125 olika författare eller "författarteam". Då räknar jag inte med novellsamlingar/antologier med massor av författare.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Merri Vik, Margit Sandemo (13 st)
2. Trude Brænne Larssen (6 st)
3. Sven Wernström, Holly Black* (4 st)
4. Disa Netterström-Jonsson (3 st)

*3 romaner och ett seriealbum.

De högsta placeringarna innehas av författare som brukar ligga på listan. Det är ju en fördel att ha skrivit många och korta böcker ...


Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. Rumiko Takahashi (9 st)
2. Ai Yazawa (6 st)
3. Yoshiyuki Sadamoto/Gainax, Masami Tsuda (4 st)
4. Hergé, Gunnar Krantz, Jeff Smith (3 st)

De här placeringarna brukar bero på vilka längre serier (oftast manga) jag håller på med för tillfället. Rumiko Takahashi är nästan alltid med på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar