söndag 7 september 2008

O

Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av. Ja, listan kan göras lång men motivera ditt val så vi vet om vi ska hänföras eller skrämmas bort. För er som vill finns också kategorin litterär karaktär att lägga till. Läs mer om Malins "Böcker A-Ö". (Jag gör förresten inte karaktär. För svårt att komma ihåg vad alla heter.)


Det har blivit dags för den tionde bokstaven: O.


Författare: George Orwell. Jag har bara läst "Nineteen Eighty-Four" hittills, men den var otroligt bra. Måste läsa mera av honom.

Bok: Bok på O var inte så lätt, men det får bli "Oskyldigt blod" av P.D. James. Det är inte en Dalglieshdeckare, utan en roman om en ung adopterad kvinna som tar reda på vilka hennes biologiska föräldrar är. Det visar sig att de är dömda för ett förfärligt brott. Det var länge sedan jag läste den här boken, men jag har för mig att den också tog upp det brittiska klassamhället. Huvudpersonen har vuxit upp i en bildad familj, men var egentligen född i arbetarklassen. När jag läste den tyckte jag att det var en intressant och spännande bok, men nu minns jag den inte så klart och jag misstänker att jag kanske blandar ihop den med andra böcker.


Tidigare bokstäver:
1. W
2. P
3. C
4. B
5. S
6. A
7. K
8. T
9. L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar