lördag 27 september 2008

Syborgs förbannelse


Syborgs förbannelse
av Anna Höglund

"Syborgs förbannelse"
är ett seriealbum i litet format, med bara en bild per sida. Stilen påminner mig lite om Joanna Rubin Dranger (men Höglund var före, detta är en femton år gammal bok) och lite om Inger Edelfeldts serier. Serien är ibland lite absurd, och innehåller bl.a. av dysterhet, galghumor och hopp.

Syborg är en liten tant som lider av ensamhet och skuldkänslor. Ibland kan livet verka okej, men snart är det bara mörkt igen. Syborg har provat en massa behandlingar utan resultat. Finns det då inget som hjälper?

2 kommentarer:

  1. Jag har nyligen läst "Resor jag (aldrig) gjort av Syborg Stenstump" av Anna Höglund, eftersom jag läser en kurs i barn- och ungdomslitteratur i samtiden på Umeå universitet. Tycker du att det finns likheter mellan dessa böcker om Syborg? Skildras Syborg på samma sätt t ex? Mvh Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, jag har ju bara läst "Syborgs förbannelse" så det är svårt för mig att uttala mig om. Lycka till med kursen! :)

      Radera