onsdag 6 oktober 2010

Historiska romanens ABC: L


L var faktiskt inte lika svårt som det har varit de senaste gångerna. Vanlig bokstav?

Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. landsbygden, Latinamerika, legender eller litteratur. Eller valfritt tema på L.


1. "Little Women" av Louisa May Alcott var kanske samtida när den skrevs (jag vet faktiskt inte), men inte nu. Jag tycker mycket om den boken, men jag gillade inte del två något vidare. Det finns två böcker till, men de har jag inte ens brytt mig om att läsa.

2. Trude Brænne Larssen skriver långa norska kiosklitteraturserier, och är en av mina favoriter inom genren (om man nu kan kalla det genre, när serierna kan vara världigt olika sinsemellan). De flesta av hennes böcker är historiska, just nu är det 1800-talsserien Legdebarna. annars har det varit mycket vikingatid/medeltid, och även lite nutid.

3. a) På temat Latinamerika är ju släktsagan "Andarnas hus" av Isabel Allende ett självklart val! Även om den väl går ända fram till 1970-talet.

3. b) Temat legender ... Jag läste en Beowulfbok en gång. Det ska väl i alla fall vara tillräckligt länge sedan. ;-) "Grendel" av John Gardner. Det är berättelsen sedd ur monstrets ögon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar