lördag 2 oktober 2010

A Christmas Beginning


A Christmas Beginning
av Anne Perry

Varför läser jag egentligen en bok med jultema nu och inte, säg, till jul? Jo, för att Anne Perry har skrivit en hel massa julböcker och jag ville se om jag skulle köpa flera stycken att läsa i jul. Men efter den här så har jag bestämt att det ska jag inte alls det! Jag blev inte särskilt imponerad.

Anne Perry skriver två långa historiska deckarserier, en där Thomas Pitt löser fall och en där William Monk löser fall. Jag tror att båda utspelar sig i London under den viktorianska tiden. Dessutom har hon tydligen skrivt några romaner om första världskriget (jag vet inte om de är deckare eller inte) samt de senaste åren en juldeckare varje år. "A Christmas Beginning" verkar handla om någon som inte är huvudpersonen i William Monk-böckerna. En superintendent från Londonpolisen vid namn Runcorn. Han har ingen familj och har det här året valt att resa till ön Anglesey utanför Wales över julen. Där finns Melisande, som han är förälskad i men som tillhör en annan klass än Runcorn. Han har inget att erbjuda henne och hon ska dessutom gifta sig med en annan.

Naturligtvis inträffar det ett mord i området under Runcorns vistelse. Runcorn själv har inga befogenheter i den här delen av landet, men den lokala polisen är inte van vid att utreda mord och det håller på att gå alldeles galet. Runcorn får kliva in, även om vissa inte gillar hans taktlösa metoder.

Det är svårt att förklara vad jag inte gillade med boken. Kanske att det mest handlade om att Runcorn tänkte på Melisande och om förhör som inte verkar leda någonstans, och sedan vips var fallet löst. Det kändes som om man hade missat något. Det var ändå inte en helt hopplös bok, och jag tänker att Perry kanske är bättre i det längre formatet. "A Christmas Beginning" är på knappt 200 sidor och det är ju egentligen inte särskilt långt. Det kan också vara så att det är mycket roligare att läsa den här boken om man följer William Monk-serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar