fredag 1 oktober 2010

Historiska romanens ABC: J


Det börjar bli svårt att hitta böcker och författare som jag inte redan har använt. Jag får tänja lite på genrebegreppen.

Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. Japan, judar, järnåldern eller julen. Eller valfritt tema på J.


1. "Jonathan Strange & Mr Norrell" av Susanna Clarke är visserligen mer en fantasybok, men jag tycker ändå att den platsar här. Det är nästan som om den vore skriven i början av nittonhundratalet, när man ser på miljö, seder och språk. Men den är i verkligheten bara några år gammal, och den utspelar sig i en värld där älvor och liknande är verkliga och inte bara sagor.

2. Jag kom inte på någon författare på J som jag inte redan har använt. Men Anna Jörgensdotter har ju skrivit "Bergets döttrar", som jag tänker läsa någon gång ... jag har läst en annan bok av henne, men den var inte historisk.

3. a) Jag använder Cecilias förslag och tar först en bok på temat judar. "The Amazing Adventures of Kavalier and Clay" av Michael Chabon. Jag tycker att den kan få räknas som historisk, åtminstone i början, men egentligen fortsätter den väl lite väl långt framåt i tiden. Det är en tjock roman, som handlar om två judiska kusiner. Den ene, Josef Kavalier, flyr från förföljelser i Europa och lyckas ta sig till USA, där hans kusin Sammy Klayman bor. Tillsammans börjar de rita serier, och skapar en egen superhjälte under vad som brukar kallas seriernas guldålder. Det finns faktiskt ganska mycket judisk nittonhundratalshistoria i den här romanen. Ta bara det att det var den första bok jag kom att tänka på när jag läste veckans teman.

3. b) Julen. Jag läste just en historisk deckare som utspelade sig i juletider, även om den inte innehöll någon direkt julstämning. Jag tyckte faktiskt inte att det var så bra. "A Christmas Beginning" heter den och den är skriven av Anne Perry. mer om den senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar