lördag 23 oktober 2010

Vänd dig om


Vänd dig om
av Patrik Rochling & Li Österberg

Jag blev glad när jag fick syn på ett nytt album i Johanna-sviten på Bokmässan. Kul att de har börjat komma ut på Man av skugga också (för att det förlag de senaste albumen kom ut på, Komika, inte finns längre - just den biten är väl inte lika kul förstås).

Det är som alltid väldigt trevligt att återknyta bekantskapen med Johanna och alla de andra. Hennes syster Helena har precis som i det förra albumet en stor roll. Här gör hon succé som estradpoet, men alla är inte lika glada över hennes framgångar ... Johanna och hennes mamma driver varsin affärsrörelse vägg i vägg. Naturligtvis går samarbetet inte smärtfritt. Johannas lillebror Marco är också viktig. Jag kan inte komma ihåg honom från de tidigare böckerna. Jag borde verkligen läsa dem igen, speciellt som hela serien är så bra. Jag vill i alla fall minnas att Johanna och Helena har några yngre halvsyskon som hittills inte har haft någon särskilt viktig plats i berättelsen. Men nu kliver alltså Marco ut ur anonymiteten med alla sina problem.

Men det är inte bara nutiden man får läsa om. Som vanligt varvas det med minnen och historien som utspelar sig under Johannas och Helenas tonårstid och barndom. Så bra! Nu får det bli omläsning av hela Johanna-sviten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar