lördag 13 oktober 2012

Liselott, Lottas dotter


Liselott, Lottas dotter
av Merri Vik

Efter "Svinet" kände jag att jag behövde lite feelgood, så jag plockade upp den allra sista Lotta-boken, den som inte handlar om Lotta själv.

Liselott är Lottas och Pauls andra barn. Hon har en storebror som heter Henrik också. Den här sommaren ska Lotta och Paul se efter Giggis båda barn, som är jämngamla med deras egna. Men så köper de en sista minuten-resa och Henrik vill åka på seglarkurs, och det hänger Giggis son också med på. Så det blir bestämt att Liselott, Liss som hon kallas, och Giggis dotter Cessi ska bo i sommarstugan hos Lottas föräldrar.

Först är Liss inte så förtjust över att bli hopföst med Cessi, men de blir snart vänner. Och så hittar de på en massa roliga saker och råkar ut för några missöden. Ungefär som Lotta och Giggi en gång i tiden. Fast det blir liksom inte riktigt samma sak att läsa när det inte är Lotta och Giggi eller nån annan av Lottas kompisar. Mycket av behållningen är ju att få veta vad Lotta gör numera. Boken är ju också "tillägnad de tillgivna läsare som ville veta hur det blev". Det är roligt att Ester Ringnér-Lundgren skrev den här boken, så att man får veta. Man är ju nyfiken efter att ha följt Lotta under så lång tid.

Lotta-böckerna:
1. "Det är Lotta, förstås!"
2. "Ja, se Lotta!"
3. "Lotta är sig lik"
4. "Skärp dig, Lotta!"
5. "Lotta slår till"
6. "Fara på taket, Lotta!"
7. "Vilken skiva, Lotta!"
8. "Skriv upp det, Lotta!"
9. "Rena snurren, Lotta!"
10. "Se dig för, Lotta!"
11. "Bra gissat, Lotta!"
12. "Platt fall, Lotta!"
13. "Rena mörkret, Lotta!"
14. "Hejda dej, Lotta!"
15. "Full fart, Lotta!"
16. "Arma Lotta!"
17. "Vilken fullträff, Lotta!"
18. "Håll masken, Lotta!"
19. "Lotta i topp"
20. "Var glad, Lotta!"
21. "Vilken vals, Lotta!"
22. "Festligt, Lotta!"
23. "Vilken tur, Lotta!"
24. "Alla tiders Lotta"
25. "Rena karusellen, Lotta!"
26. "Ge aldrig upp, Lotta!"
27. "Mitt i prick Lotta!"
28. "Lotta går till sjöss"
29. "Det spökar, Lotta!"
30. "Lotta går till väders"
31. "Heja Lotta!"
32. "Toppen, Lotta!"
33. "Fyndigt, Lotta!"
34. "Full rulle, Lotta!"
35. "Rena cirkusen, Lotta!"
36. "Rakt i plurret, Lotta!"
37. "En ros åt Lotta"
38. "Kära Lotta"
39. "Alltid Lotta" 
40. "Lycka till, Lotta"
41. "Då kör vi då, Lotta"
42. "Läsning för Lotta" 
43. "Glad sommar, Lotta!" 
44. "Visst är det konstigt, Lotta" 
45. "Det ordnar sig, Lotta" 
46. "Helt otroligt, Lotta"

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Min mamma har läst alla böckerna när hon var liten men inte denna. Jag har letat länge efter en Liselott bok. Och jag undrar om du är beredd att sälja din?

    Hälsningar Emma

    Emma.svantesson@live.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte, jag vill ha kvar min samling. Men lycka till med letandet! Någonstans finns det säkert en till din mamma också.

      Radera