onsdag 24 oktober 2012

Två barnböcker om oväder

När vi regnade inne
När hönsen blåste bort
av Hans Peterson
Illustrerade av Ilon Wikland

För ett tag sedan läste jag om "När vi snöade inne" och nu har jag även läst de andra två böckerna i serien om den småländske pojken Tiimo, som råkar ut för olika sorters oväder i varje bok. Den första boken, om ett rejält snöoväder, är den som jag tycker är bäst. "När vi regnade inne" är också ganska underhållande, men inte lika spännande. Tiimo och hans kompis Rune är ensamma hemma på den lilla gården när det börjar regna riktigt rejält. Grisen rymmer och det blir översvämning i trädgården, men det är liksom aldrig värre än att de kan ta en mysig fikapaus.

"När hönsen blåste bort" vet jag inte om jag har läst tidigare. Det kan vara så att jag inte förstod att den ingick isamma serie när jag var liten, eller att bokbussen helt enkelt inte hade den. Rune är som vanligt på besök när det bliroväder, den här gången en storm. Men det är inte riktigt Gudrun-magnitud på det, och det enda som händer är egentligen att sängkläderna som hängde på vädring blåser ner. Och att hönsen blåser iväg en bit, så att det blir problem att samla in dem. Inte lika spännande eller rolig som de två tidigare böckerna.

Trevlig nostalgitripp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar