söndag 21 oktober 2012

En smakebit på søndag (vecka 42)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Den här helgen läser jag en hyllad norsk roman. Den finns tydligen översatt till svenska ("Innan jag brinner"), men den har väl inte blivit så omtalad här?

Gaute Heivoll berättar i romanen om sin hembygd (så vitt jag förstår har allt hänt och alla människor i boken fanns på riktigt) och särskilt om händelserna 1978, samma år som författaren föddes, när en pyroman härjade i området.
Helt fra jeg var liten har jeg hørt historien om brannene. I begynnelsen var det foreldrene mine som fortalte, men først da jeg ble eldre og hørte den av andre, gikk det opp for meg at alt faktisk var sant.
(Gaute Heivoll, "Før jeg brenner ned", s. 22)

24 kommentarer:

  1. Har ikke lest denne boken enda, men har den liggende. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra så här långt, men väntar fortfarande på wow-upplevelsen som borde komma. ;)

      Radera
  2. Har lest boka og også blogget om den. Likte den veldig godt! Ha en fin søndag ettermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag ska gå in och läsa om den på din blogg sedan. :)

      Radera
  3. En fin smakebit. Jeg har lest denne boken men likte bare deler av den. Jeg likte fortellingene rundt brannene men ikke når forfatteren fortalte om sin egen bakgrunn. Men det er min mening :-) Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar nog också de delarna som utspelar sig på 70-talet, men jag tycker att kapitlen om författarens liv också har sin plats i boken.

      Radera
  4. Denen boka likte jeg svært godt. Den var meget sterk, og hang i meg lenge. Har skrevet om den på bloggen min.

    Mvh Artemisia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag läsa sedan. Tror nästan jag läser ut boken idag. :)

      Radera
  5. Denne romanen har jeg hatt på ønskelista i flere år, men jeg har ennå ikke fått somlet meg til å få tak i den. Takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det vanliga, så många böcker och så lite tid ... :)

      Radera
  6. Dette er ei bok jeg skulle ha lest lenge, men forhåpentligvis blir det snart tid for det:) Heivoll er en dyktig forfatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig läst något annat av honom. Kan du rekommendera något speciellt?

      Radera
  7. Denna bok har jag inte hört om förut. Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker att den här boken inte har fått så mycket uppmärksamhet i Sverige.

      Radera
  8. Jeg liker smakebiten din! Jeg fikk gåsehud.

    SvaraRadera
  9. Jeg leste denne boka i sommer og den står som en av mine aller beste leseropplevelser i år! Det er en sterk bok som gjør inntrykk. At forfatteren også skriver om sin egen bakgrunn syntes jeg bare ga boka en ekstra og spennende dimensjon. Det er et interessant spørsmål forfatteren Heivoll dermed tar opp: Hvorfor går det bra med noen her i livet, mens andre får en vanskeligere livsvei? Boka kan anbefales alle!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hunnit läsa ut boken än, men det känns som att vissa saker går igen i båda berättelserna.

      Radera
  10. Gaute Heivoll er for meg en ukjent forfatter, en hyllet roman sier du? Den må jeg sjekke nærmere ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att den nämndes ofta i norska bloggar och stod på framträdande platser i norska bokhandlar för nåt år sedan. Den har också fått Bragepriset, och det verkar vara en bra sak. :)

      Radera
  11. Den har jag sett ett par ggr men det känns inte riktigt som min stil :/

    SvaraRadera