lördag 22 oktober 2011

Rena cirkusen, Lotta!


Rena cirkusen, Lotta!
av Merri Vik

"Rena cirkusen, Lotta!" är inte en av mina favoriter i serien. Jag gillar inte när det blir för urflippat, med hemliga lönngångar och cirkusdjur. Jag har kanske en ganska låg toleransnivå för vad som är för mycket när det gäller Lottaböckerna, men jag föredrar när det är ganska vardagligt och det blir något problem när Lotta ska gå ett ärende åt en lärare eller så. Men det finns mycket vanligt här också, till exempel när Lotta och Giggi röjer ur ett förråd.

Av någon anledning jobbar stjärnjournalisten Svarten som guide på ett slott i närheten av Rönnvik (där Lottas familj har sommarstuga). Lotta och Giggi åker dit för att se hur han sköter sig som guide, och när han försvinner får de ta över guidandet själva. De är ju inte särskilt goda vänner med Svarten egentligen, men nu blir de faktiskt oroliga.

I området finns också en cirkus som har svårt att få det att gå ihop ekonomiskt. Men Lotta, Giggi och Babban har idéer som kanske kan rädda den.

Sen är det också lite kärleksbekymmer. Lotta har kommit på att hon ska jobba med någit annat än journalism ett år för att samla erfarenheter. Men det tycker Paul inte alls är en god idé, nu när hon har en fot inne inom journalistjobbet och allt. Och så blir de osams. Jag tycker ju att Lotta borde göra slut med honom, men jag vet ju redan vad som kommer att hända eftersom det inte är första gången jag läser böckerna. Dessutom tycker jag nog att Lottas syster Malin borde göra slut med sin pojkvän också, men där kommer jag inte ihåg hur det gick.

Lenni och Veronica är också osams. De är visserligen överens om att gifta sig, men medan Lenni tycker att en enkel ceremoni i rådhuset är lagom är Veronica helt inställd på ett jättestort kyrkbröllop. Och båda ber Lotta och Giggi om råd.

Jodå, trevlig bok ändå. Men inte en favorit.

Lotta-böckerna:
1. "Det är Lotta, förstås!"
2. "Ja, se Lotta!"
3. "Lotta är sig lik"
4. "Skärp dig, Lotta!"
5. "Lotta slår till"
6. "Fara på taket, Lotta!"
7. "Vilken skiva, Lotta!"
8. "Skriv upp det, Lotta!"
9. "Rena snurren, Lotta!"
10. "Se dig för, Lotta!"
11. "Bra gissat, Lotta!"
12. "Platt fall, Lotta!"
13. "Rena mörkret, Lotta!"
14. "Hejda dej, Lotta!"
15. "Full fart, Lotta!"
16. "Arma Lotta!"
17. "Vilken fullträff, Lotta!"
18. "Håll masken, Lotta!"
19. "Lotta i topp"
20. "Var glad, Lotta!"
21. "Vilken vals, Lotta!"
22. "Festligt, Lotta!"
23. "Vilken tur, Lotta!"
24. "Alla tiders Lotta"
25. "Rena karusellen, Lotta!"
26. "Ge aldrig upp, Lotta!"
27. "Mitt i prick Lotta!"
28. "Lotta går till sjöss"
29. "Det spökar, Lotta!"
30. "Lotta går till väders"
31. "Heja Lotta!"
32. "Toppen, Lotta!"
33. "Fyndigt, Lotta!"
34. "Full rulle, Lotta!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar