lördag 20 oktober 2012

Äldst, yngst eller mittemellan


Äldst, yngst eller mittemellan: Din placering i syskonskaran och hur den påverkar dig
av Elisabeth Schönbeck

Intressant bok om hur man formas av sin placering i syskonskaran. Det verkar stämma ganska bra, det hon skriver, även om det ju så klart måste finnas ett oräkneligt antal andra faktorer som också påverkar hur ens personlighet blir.

Det är det här vanliga, som man ju har hört, att storasyskon blir ansvarsfulla och småsyskon ... inte blir det. Schönbeck understryker att det inte finns någon bättre eller sämre placering. Endabarnet får till exempel inte riktigt samma egenskaper som om det hade fått ett småsyskon, men båda har för- och nackdelar av hur den växte upp.

Riktigt intressant tycker jag att det blir när man också kommer in på att det spelar roll för barnen vilken position föräldrarna hade i sin syskonskara (och till och med hur mor- och farföräldrarnas syskonkonstellationer såg ut). Jag är storasyster, men jag tycker att jag känner igen mig själv lika mycket i beskrivningen av endabarnets typiska egenskaper som i storasysterns. Det skulle ju kunna bero på att ingen av mina föräldrar är äldst bland sina syskon. Enligt boken förstärker ofta föräldrar som själva är storasyskon sitt äldsta barns storasyskonsegenskaper. Faktiskt är mina föräldrar båda s.k. funktionella endabarn (d.v.s. att de har syskon båda två, men inga som är nära dem i ålder).

Min lillasyster borde också vara ett funktionellt endabarn. Och min lillebror blir i så fall ett funktionellt småsyskon i stället för ett mellansyskon. Undrar vilka beskrivningar i boken som de hade känt igen sig mest i.

4 kommentarer:

  1. Det här har jag också läst om någon gång, jag tyckte det var väldigt intressant. Bl.a. stod det att syskon som föds med väldigt kort mellanrum gärna blir osams hela livet. Det där känner jag igen från min egen släkt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var väl det enda hon faktiskt avrådde föräldrar från att skaffa?

      Radera
  2. Jag är inte säker på att det var den här boken jag läste, det var länge sedan. Kan ha varit en tidningsartikel. Det jag kommer ihåg var att det var mycket som jag kände igen och som stämde med min omgiving s.a.s...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag trodde du hade läst boken. Kan möjligen ha varit en artikel av författaren i och för sig, för det verkar vara det här ämnet hon ägnar sig åt.

      Radera