lördag 9 juli 2011

Lotta går till väders


Lotta går till väders
av Merri Vik

Höstterminen under Lottas och Giggis sista skolår börjar och det tycker de känns lite vemodigt. Men roligt att Giggi ska få bo hemma hos Lottas familj under hösten, eftersom Giggas pappa ska på en längre affärsresa och mamman ska följa med. Hemma hos Lotta finns det ju annars inte så mycket folk längre, nu när tvillingarna har flyttat hemifrån och Knatt ligger i lumpen.

Mick Tronning bestämmer att han och Lotta och Giggi ska gå en teaterkurs, något som mest ställer till besvär. Och så är Lotta och Giggi ute i Rönnvik när ett hemskt oväder rasar, och så blir de dagens hjältar på köpet. Vidare får Lotta, Giggi och Mick FLYGA ner till Malmö för att hjälpa till i Maskinverkens monter på en teknisk mässa - och så lyckas Lotta bli ovän med Paul igen.

Kul som vanligt. Och så blir det lite sjuttiotalskänsla (som man tänker sig sjuttiotalet nu i alla fall) när en demonstrationståg spelar en viss roll i en av de komiska förvecklingarna. Man demonstrerar för att rädda några träd som några kommungubbar vill hugga ner. Antingen var detta något som hände i var och varannan stad på den tiden, eller så är det inspirerat av Almstriden. Den skrev förresten Eli ett inlägg om bara härom dagen.

Lotta-böckerna:
1. "Det är Lotta, förstås!"
2. "Ja, se Lotta!"
3. "Lotta är sig lik"
4. "Skärp dig, Lotta!"
5. "Lotta slår till"
6. "Fara på taket, Lotta!"
7. "Vilken skiva, Lotta!"
8. "Skriv upp det, Lotta!"
9. "Rena snurren, Lotta!"
10. "Se dig för, Lotta!"
11. "Bra gissat, Lotta!"
12. "Platt fall, Lotta!"
13. "Rena mörkret, Lotta!"
14. "Hejda dej, Lotta!"
15. "Full fart, Lotta!"
16. "Arma Lotta!"
17. "Vilken fullträff, Lotta!"
18. "Håll masken, Lotta!"
19. "Lotta i topp"
20. "Var glad, Lotta!"
21. "Vilken vals, Lotta!"
22. "Festligt, Lotta!"
23. "Vilken tur, Lotta!"
24. "Alla tiders Lotta"
25. "Rena karusellen, Lotta!"
26. "Ge aldrig upp, Lotta!"
27. "Mitt i prick Lotta!"
28. "Lotta går till sjöss"
29. "Det spökar, Lotta!"

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa om dina reflektioner. Själv läste jag Lotta-böckerna om och om igen när jag växte upp. De var så mysiga, och jag tar ibland fram dem idag också, många år senare. Men nu läser jag dem med helt andra ögon. Särskilt i de senare böckerna är Lotta så otroligt präktig och Paul så otroligt trist. Är lite fundersam över åldersskillnaden i de tidiga böckerna också, när hon är 14 eller 15 är han kring 20. De gifter sig alldeles för unga, men beter sig som gifta som ett par i övre medelåldern. Trots allt det där kan jag inte låta bli att läsa dem och hela tiden vara på jakt efter de böcker som jag saknar i min samling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår egentligen inte vad hon ser i Paul, men man behöver ju inte se Lotta som en förebild.

      Jag misstänker att medelålderskänslan är för att författaren var lite äldre. Men det var kanske så man var på den tiden när man gifte sig. Eller så är det för att de är för unga, att de nästan spelar vuxna. En bekant som blev mamma när hon var väldigt ung berättade att i början var hon väldigt noga med att byta till julgardiner och sådär.

      Radera