söndag 14 oktober 2012

En smakebit på søndag (vecka 41)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Redan dags för en ny smakbit? Veckorna går fort!

Jag läser en väldigt rolig engelsk bok från 1931. Den handlar om systrarna Carne, som trots att två av tre är vuxna, har en grupp låtsasvänner, eller vad man ska kalla dem. De underhåller varandra med berättelser om vad de olika låtsasvännerna har gjort eller sagt, och de kan inte låta bli att hela tiden utveckla sin fantasivärld och hitta på fler karaktärer.

Naturligtvis lever systrarna helt vanliga liv i verkligheten, och åtminstone de två vuxna försöker dölja fantasierna för omvärlden. Jag har inte kommit så långt, men jag tror att de kommer att lära känna en verklig person som inte vet att han är i centrum för några av deras låtsaslekar.

Eftersom det handlar om tre systrar tycker jag att inledningen är ganska komisk:

How I loathe that kind of novel which is about a lot of sisters. It is usually called They Were Seven, or Three - Not Out, and one spends one's entire time trying to sort them all, and muttering, 'Was it Isobel who drank, or Gertie? And which was it who ran away with the gigolo, Amy or Pauline? And which of their separated husbands was Lionel, Isobel's or Amy's?'
Katrine and I often grin over that sort of book, and choose which sister we'd be, and Katrine always tries to bag the drink one.
(Rachel Ferguson, "The Brontës Went to Woolworths", s. 1)


Någon förklaring till titeln har jag inte sett än, men jag gissar att det är ännu en låtsaslek.

15 kommentarer:

  1. Det är kul med böcker som på något sätt ironiserar äver sig själva :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man fastnar ju verkligen för den inledningen om man vet att den handlar om systrar. :)

      Radera
  2. Jeg liker godt, om ikke aller best morsomme smakebiter! Takk for den :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roliga formuleringar i hela boken. Åtminstone första halvan, men det borde ju inte förändras. :)

      Radera
  3. Flott smakebit! Boken er nå ført opp på TBR-listen min :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återkommer med mina åsikter om boken när jag har läst klart den. :)

      Radera
  4. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
  5. Morsom smakebit! Og så synes jeg omslaget er så fint :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en hel kollektion med gamla böcker som ges ut på nytt med omslag i den här stilen. Se t.ex. böckerna av Joyce Dennys i min blogg. Men just den här har nog vackrast färg. :)

      Radera
  6. Stilig smakebit! Denne boken fikk jeg lyst til å lese. Kanskje spesielt fordi konseptet med "make believe friends" hørtes så spennende ut :-)
    Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite speciellt med alla de här fantasierna i en vuxenbok. :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Ironi brukar vara en tillgång i böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är en riktigt humoristisk bok. Men eventuellt blir det mer dramatiskt senare.

      Radera
  8. Ha ha, det var en rolig smakebit du serverte oss i dag(eller i går da), Marika :)

    SvaraRadera