onsdag 24 oktober 2012

Om det var krig i Norden


Om det var krig i Norden
av Janne Teller
Illustrerad av Helle Vibeke Jensen

Det som gjorde att jag la märke till den här boken på biblioteket är att den ser ut som ett pass. Samma storlek och form, och överhuvudtaget en pass-liknande design.

Jag vet inte riktigt vilka kriterier som ska uppfyllas för att en text ska vara en essä, men Janne Teller kallar det här för en essä i sitt efterord, så då är det väl det. Hon ber läsaren tänka sig att det är krig i Sverige, EU har kollapsat och Stockholm är sönderbombat. Till slut lyckar läsaren och dess familj få tillfälligt uppehållstillstånd i Egypten, men där ser man med misstänksamhet på de nordiska flyktingarna. Ganska intressant. Jag kommer ihåg att vi gjorde en övning i den här stilen på mellanstadiet och att en i min klass började gråta och gick ut.¨Så idén är väl inte ny, men det är väl utfört. Mycket fokus på hur man blir mottagen i värdlandet och att leva med minnen av kriget och oron för de som blev kvar.

Jag gillar illustrationerna. De passar fint till texten och får också bre ut sig över hela uppslag utan text.

Tydligen anpassas texten något i varje översättning för att passa till olika länder. Det är t.ex. därför huvudpersonen är från Stockholm i den svenska översättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar