torsdag 11 oktober 2012

När vi snöade inne


När vi snöade inne
av Hans Peterson
Illustrerad av Ilon Wikland

"När vi snöade inne" läste jag när jag var kanske sju år och då gillade jag den jättemycket. Jag kom ju fortfarande ihåg den och de andra böckerna i samma serie. Det finns tre böcker i serien och jag läste minst två, kanske alla tre. Jag gillade förresten en serie om en flicka som hette Malin (precis som min syster, men det här var ju flera år innan hon föddes) och jag ser att den också är skriven av Hans Peterson. Gick jag alltid till samma hylla på biblioteket?

Jag fick för mig att köpa "När vi snöade inne" för att se om den fortfarande höll. Ganska väl faktiskt, med tanke på att den är skriven för barn som nyligen har lärt sig läsa. När mina föräldrar var små. Jag tror inte att jag fattade att det boken utspelade sig åtminstone en aning "förr i tiden" när jag läste den på 80-talet. Nu är det mer tydligt.

Huvudpersonen är en pojke på sju år. Han heter Tiimo (hans mamma är från Finland) och bor på en liten gård i Småland. Boken handlar om en gång när det snöade så mycket att Tiimo och hans systrar inte kunde ta sig till skolan och massor av bilar fastnade nere på vägen som går förbi deras gård. Alla fick komma och sova över hemma hos Tiimos familj och till slut var de faktiskt femtio personer totalt. Bland dem finns en pojke i Tiimos ålder, Rune, och de två gör en del spännande saker. Medan Tiimos systrar får hjälpa mamma att laga mat och bädda till 45 gäster. För det är på 50-talet ...

Om den funkar för sjuåringar idag har jag ingen aning om. De kanske tycker att den är tråkig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar