söndag 7 oktober 2012

En smakebit på søndag (vecka 40)


Det här är veckans bidrag till Flukten fra virkelighetens smakebitsutmaning. Klicka på bilden ovanför för att läsa andras smakbitar från vad de läser den här söndagen, och information om hur du kan delta själv.

Den här helgen läser jag visst urban fantasy igen, precis som förra. Men den här gången är det en finlandssvensk bok. Min syster gillar Maria Turtschaninoffs böcker och vi var och lyssnade på henne prata om sin senaste bok på bokmässan förra helgen. Efter det fick jag lust att läsa böckerna. Annars var det faktiskt ganska länge sedan jag lånade "Underfors" av min syster, vilket hon brukar påpeka.

"Underfors" utspelar sig i Helsingfors - och även i en dold värld förstås, det är ju urban fantasy! Huvudpersonerna är två ungdomar. Alva, som inte ens är intresserad av att skaffa vänner och som tvångsmässigt försöker minnas alla hon ser. Hon är livrädd för förföljare och inkräktare. Joel går på samma skola och är kär i Alva, men de känner inte varandra.

Jag tar en smakbit från bokens början. Alva har precis kommit hem från skolan och kan slappna av lite. På sitt eget rum behöver hon inte vara så vaksam.

Hon suckade och rullade över på rygg på att klädhögarna under henne prasslade. Sedan rörde hon inte på sig på en lång stund. Hon kunde helt enkelt inte. Hennes kropp var fullständigt fastlåst av skräck.
I taket ovanför henne var fem stora bokstäver ritade.
(Maria Turtschaninoff, "Underfors", s. 14)


20 kommentarer:

  1. Ååå, hva sto det i taket?? Nå ble jeg super nysgjerrig her altså! Jeg fikk lyst til å lese denne nå, jeg skal lagre linken så jeg kan lese om boka og forfatteren senere i
    kveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, det är väl ingen stor spoiler, men det är nog bäst att jag inte avslöjar det ändå. :)

      Radera
  2. Maria Turtschaninoff har jag hört talas om förut och hon finns redan på min nyfiken-på lista, men det är inte så lätt att hitta hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte tänkt på. Är det för att det är ett finländskt förlag kanske? De finns ju alltid att köpa i internetbokhandlar, men jag vet inte hur lätta de är att hitta på t.ex. bibliotek.

      Radera
  3. Det verkar vara en spännande bok! :)

    SvaraRadera
  4. Boken så og hørtes jo veldig spennende ut:)
    Takk for smakebiten!
    Ha en herlig søndag!

    SvaraRadera
  5. Fantastisk smakebit - jeg vil vite mer! Jeg har ikke hørt om disse bøkene, men siden jeg liker fantasy, både high og urban, så fikk jeg veldig lyst til å lese dem. Lurer på om de har kommet på norsk?

    God søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har skrivit böcker som jag tror är high fantasy också - "Arra" och "Anaché". Men jag tror inte att de har kommit ut på några andra språk än svenska.

      Radera
    2. Jeg søkte og lette på nettet nå og det ser ikke ut som bøkene er å finne på norsk, dessverre.

      Radera
    3. Nej, de finns nog bara på svenska. Kanske att de översätts i framtiden?

      Annars går det ju att läsa dem på svenska även om man är norsk. :)

      Radera
    4. Jag har skrivit ett eget inlägg om boken nu när den är utläst. :)

      Den ska komma ut på danska ser jag i författarens blogg. Då kanske man kan hoppas på en norsk översättning så småningom.

      Radera
  6. Det var en spennende smakebit. Jeg blir jo helt nødt til å lese boken nå! Jeg må jo vite hva som stod skrevet i taket! :-)
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väljer nog att inte avslöja det. Ingen stor spoiler, men ändå en spoiler kanske. :)

      Radera
  7. Stakkars Alva- så grusom å ha det sånn!!
    Helt sikkert bra bok så takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den. Alltid roligt att upptäcka en ny författare.

      Radera