tisdag 28 juli 2009

A till Ö - slutrapport

Nu är jag alltså klar med mitt A till Ö-projekt, som jag drog igång för ungefär tre år sedan. Idén var att läsa böcker av en författare för varje bokstav i alfabetet. Dessutom skulle jag inte ha läst något av författaren tidigare, och helst skulle boken komma från min egen bokhylla. Det samlas ju en del olästa böcker där ... Nu hade jag ju inte böcker av författare på alla bokstäver, speciellt Ä var besvärligt, men biblioteket brukar ju ha. (Ja, på Ä är det ju knappt att de har några böcker heller.)

En del av böckerna jag läste i mitt projekt var dolda pärlor, en del är jag åtminstone glad över att ha läst (t. ex. Hemingway och Irving), medan läsningen av somliga förde det goda med sig att jag vet att jag inte behöver läsa mer av den författaren (t. ex. Franzen).

De 10 bästa är dessa (utan inbördes ordning, förutom själva bokstavsordningen):

A Ronny Ambjörnsson - "Mitt förnamn är Ronny"
B Holly Black - "Mörkrets tjänare"
N Donna Jo Napoli - "Zel"
P Berny Pålsson - "Vingklippt ängel"
S William Sutcliffe - "En tripp till Indien"
T Stella Tillyard - "Aristokrater"
U Mirja Unge - "Det var ur munnarna orden kom"
W Sarah Waters - "Tipping the Velvet"
X Xinran - "De goda kvinnorna från Kina"
Å Daniel Åberg - "Dannyboy & kärleken"


Och här är hela listan:

A Ronny Ambjörnsson - "Mitt förnamn är Ronny"
B Holly Black - "Mörkrets tjänare"
C Chun Sue - "Beijing doll"
D Edwidge Danticat - "En skörd av tårar"
E Ing-Marie Eriksson - "Märit"
F Jonathan Franzen - "Tllrättalägganden"
G Niall Griffiths - "Kelly + Victor"
H Ernest Hemingway - "The Old Man and the Sea"
I John Irving - "Garp och hans värld"
J Henry James - "The Turn of the Screw and Other Stories"
K Theodor Kallifatides - "Kärleken"
L Camilla Läckberg - "Isprinsessan"
M Shena Mackay - "Solen går ner över Eugene Schlumburger/Dvärg på rymmen"
N Donna Jo Napoli - "Zel"
O Tawni O'Dell - "Avvägar"
P Berny Pålsson - "Vingklippt ängel"
Q Anna Quindlen - "Object Lessons"
R Bjarne Reuter - "7A"
S William Sutcliffe - "En tripp till Indien"
T Stella Tillyard - "Aristokrater"
U Mirja Unge - "Det var ur munnarna orden kom"
V Salley Vickers - "Julias ängel"
W Sarah Waters - "Tipping the Velvet"
X Xinran - "De goda kvinnorna från Kina"
Y Banana Yoshimoto - "Kitchen"
Z Cecily von Ziegesar - "Gossip Girl"
Å Daniel Åberg - "Dannyboy & kärleken"
Ä Tor Ærlig - "Ser du meg nå?"
Ö Klas Östergren - "Fantomerna"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar