fredag 10 juli 2009

Me Talk Pretty One Day


Me Talk Pretty One Day
av David Sedaris

"Me Talk Pretty One Day" är en bok som jag har sett i bokhandlar och hört talas om i bokbloggar etc. i flera år, och den har stått på min vill läsa-lista nästan lika länge. Men det kan ju ta ett tag innan böcker arbetar sig fram till att faktiskt hamna längst upp i ska läsa-högen. Haha, nej, de får inte kölappar och jag läser dem inte i den ordning jag har köpt dem.

Detta är en humorbok. Kåserier låter kanske inte så kul, det låter mer som såna de har i lokaltidningen och kanske inte alltid är så himla originella. Men det är väl kåserier det här också. Roliga och ganska originella. Åtminstone verkar Sedaris föräldrar och syskon, som många av texterna handlar om, ganska originella. En av systrarna tycker att det är kul att komma utklädd till t.ex. överviktig på familjesammankomster. Pappan gömmer mat överallt och insiterar på att den går att äta även efter många år, och det var också han som tvingade alla barnen att börja spela instrument i hopp om att de skulle bli ett band. Det lyckades inte.

Men det är inte bara om saker som hände under barndomen, det finns massor av texter om nutiden också. En händelse som ger upphov till massor av kåserier, bland annat det som boken har fått sin namn efter, är när han och hans pojkvän flyttar till Frankrike, där pojkvännen äger ett renoveringsobjekt till hus. Flera texter handlar om roliga situationer som har med språket att göra - språkkursen för invandrare, det här att alla franska ord är maskulina eller feminina, eller den med de amerikanska turisterna som uppför sig som om ingen annan förstår engelska. En smart lösning på genusproblemet är förresten att säga allt i plural, vilket påminner lite om en annan av texterna, där Sedaris som barn försöker kringgå sitt problem på logopedtimmarna genom att undvika alla ord som innehåller S. :-D

Det är ju inte så roligt så att jag skrattar högt, men det kan ju också ha att göra med att jag faktiskt inte skrattar högt för mig själv särskilt ofta. Men det är väldigt roligt för det mesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar