onsdag 18 oktober 2006

Kärleken


Kärleken
av Theodor Kallifatides

Äsch, förlagen borde helt enkelt sluta med blurbs, d.v.s. korta översvallande utgjutelser över hur briljant den aktuella boken/författaren är, skrivet av nån annan författare/person man kan tänkas veta vem det är, på bokens omslag. Inte för att jag köpte den här boken p.g.a. blurben, jag köpte den för att det var en billig En bok för alla av en författare som jag tyckte att jag borde läsa nåt av. Men blurben spär ju på förväntningarna. Och det leder bara till besvikelse. Inte för att det är en dålig bok, men kanske inte riktigt så extremt fantastisk som omdömena ger sken av. Eller så är det bara så att det här inte var rätt bok för mig precis just nu. (Eller så är jag obildbar. Hehe.)

"Kärleken" berättas av en nästan 40-årig grek som har bott i Sverige i många år och har fru och en liten son. Men så träffar han en annan kvinna och blir kär i henne. Men det betyder inte att han inte fortfarande älsar sin fru, och absolut inte att han inte älskar sin son. I Sverige skulle folk säga att han måste lämna familjen för den nya kvinnan, annars skulle han svika sig själv. I Grekland skulle folk säga att han naturligtvis måste stanna kvar hos sin familj. Och själv sitter han ensam och funderar över kärleken.

Marikas A till Ö-projekt:

A Ronny Ambjörnsson - "Mitt förnamn är Ronny"
B Holly Black - "Mörkrets tjänare"
C Chun Sue - "Beijing doll"
D Edwidge Danticat - "En skörd av tårar"
E Ing-Marie Eriksson - "Märit"
F Jonathan Franzen - "Tllrättalägganden"
G Niall Griffiths - "Kelly + Victor"
H Ernest Hemingway - "The Old Man and the Sea"
I John Irving - "Garp och hans värld"
J Henry James - "The Turn of the Screw and Other Stories"
K Theodor Kallifatides - "Kärleken"

L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar