onsdag 5 april 2006

A till Ö

Jag har sett att andra har A till Ö-läsprojekt. Johanna har. Cecilia har. Det går till så att man väljer en bok på måfå i bibliotekets A-hylla (jag har också sett varianten att man bestämmer ett nummer också, t.ex. den 27:e boken under A). Sen fortsätter man med B, C, D o.s.v. Tanken bakom är att man ska få läsa böcker som man annars inte hade läst, eller ens hört talas om.

Nu har jag börjat på mitt eget A till Ö-projekt. Men mitt är lite annorlunda. Det är nämligen så att jag köper mycket böcker, och många blir sedan liggande (eller stående i en bokhylla om man ska vara petig) olästa. Så jag ska bara välja bland mina egna böcker. Först en vars författare börjar på A, sedan en på B, en på C. (Saknas en bokstav får jag antingen köpa en bok eller låna en på bibblan. Jag ska inte hoppa över nån bokstav.) Helst nån bok som jag har haft länge. Så det blir ju inte slumpval alltså. Men det finns en regel till: Det måste vara en författare som jag aldrig har läst tidigare. Språk och genre spelar dock ingen roll.

Hittills har jag hunnit med både A och B, och båda har faktiskt varit riktiga höjdare! Det här kommer bli kul. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar