lördag 7 oktober 2006

Nausicaä of the Valley of the Wind - Volume 1


Nausicaä of the Valley of the Wind - Volume 1
av Hayao Miyazaki

Miyazaki är mannen bakom filmer som Spirited Away och Howl's Moving Castle. Jag tror att Nausicaä of the Valley of the Wind är den enda mangan han har gjort, men den är en klassiker. Kristin, som väl inte brukar läsa speciellt mycket manga annars, har tjatat på mig om att jag borde läsa denna serien.

Serien utspelar sig i en värld där en tidigare tekniskt avancerad kultur har gått under. Numera lever människor mer primitivt. De använder gamla flygmaskiner och liknande lämningar från den värld som gick under, men det verkar inte som om det byggs nya. Miljön är oerhört förstörd, ett tema som känns igen från andra Miyazaki-verk. Det finns en livsfarlig skog där människor dör om de försöker andas och den breder ut sig. Nausicaä är en ung prinsessa som bor i ett rike där vindarna håller luften någorlunda ren. Hon intresserar sig för den giftiga skogen och dess skrämmande djurliv. Insektsliv snarare. Det finns en gigantisk sorts skalbagge som kallas Ohmu, och som Nausicaä ibland kan ha telepatisk kontakt med.

Eftersom hennes far, kungen, inte har några söner är det Nausicaä som ska ta över efter honom. Han är gammal och sjuk, och därför blir det Nausicaä som nu ska dra ut i krig på kejsarens befallning.

Jag tyckte att det gick trögt att ta sig in i serien, men när jag var klar såg jag framåt mot att läsa nästa del. Jag tror det kommer vara värt ansträngningen att ha tagit sig igenom den första biten och satt sig in i Nausicaäs värld.

Seriens format är annorlunda än det mesta av den manga som finns i bokform. Den är istället lika stor som en serietidning (fast med lite stadigare pärmar). Misstänker att alla andra serier också är det i original. De brukar ju ha publicerats i serietidningar tidigare. Teckningsstilen och sidlayouten är lite annorlunda än mycket annan manga jag läser. Mer som västerländska serier kanske. Bortsett från att man läser från höger till vänster då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar