torsdag 5 oktober 2006

Cynisk romantiker


Cynisk romantiker
av Åsa Grennvall

Jag trodde inte att Åsa Grennvall hade kommit ut med något nytt i år, men på Bokmässan (jaa, jag var på bokmässan i år också förstås, men det var väl mest det gamla vanliga) hittade jag "Cynisk romantiker" och köpte två ex. Ett till mig och ett till Kristin.

Den förra boken, "Ett familjealbum", var inte lika självbiografisk som Åsa Grennvalls seriealbum annars brukar vara, men här är det självbiografiskt igen. Det handlar om att äntligen få en pojkvän, som senare visar sig vara alltför krävande och svår att leva med. Om att bli ratad och förvandlas till en som avverkar killar utan att känna något. Om en romantiker som får sina drömmar krossade och förvandlas till en cyniker. Men också om att det inte behöver sluta så. Det kan finnas en väg tillbaka, och det kan gå bra.

Jag tycker om Åsa Grennvalls serier. Bilderna är enkla och effektiva, och även om jag inte känner igen mig så känner jag på ett sätt ändå igen mig i känslorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar