torsdag 19 oktober 2006

One, Kare first love, Magic Knight Rayearth, xxxHOLiC



One Del 1
av Lee Vin

Kare first love 1
av Kaho Miyasaka

Magic Knight Rayearth 1
xxxHOLiC 1
av CLAMP

Jag har läst första delen av ett antal nya manga- och manwhaserier som har börjat komma ut på svenska. Jag brukar testläsa de som verkar som om de kan vara bra och strunta i resten. Numera kommer det ut så många serier att man inte kan följa alla. Och det vill man nog inte heller. Det är ju ett par som jag har läst en eller två delar av och sedan ratat, och många andra som jag inte ens har planer på att läsa. I alla fall:

One

Det här är den enda manwhan av dessa fyra, d.v.s. den är koreansk, inte japansk.

"Kändisskolan" är inte en specialskola, men den kallas så ibland eftersom det av en händelse går så många tonåriga popstjärnor på den. Det är Ha Rock och några av de andra killarna (eller alla fem kanske, jag är inte säker) i T.N.T., det är Jiwon Jin i gruppen Channel, tjejen som klär sig som en kille och har en massa tjejfans, och så är det förstås popprinsessan Jenny You. T.N.T. och Jiwon Jin har massor av beundrare även i skolan, men alla hatar Jenny. Det är kanske inte så konstigt, för hon är en riktig diva, och hon hatar alla andra, särskilt Jiwon Jin. I själva verket trivs Jenny inte alls som popsångerska, det är hennes mamma som har drivit på henne ändå sedan Jenny debuterade som barnskådespelerska. Jenny gillar band som Nirvana och drömmer om att göra sin egen musik.

Hennes klasskompis Eumpa Won, en annan huvudperson i serien, är en helt vanlig, lite nördig, men söt kille, som inte verkar ha några speciella talanger alls. Men det visar sig att det inte riktigt är sant.

Jag kommer fortsätta läsa One. Jag gillar stilen och vill veta vad som händer. Samma sak gäller...

Kare first love

Karin är en riktig mes. (Ja, man kan tydligen heta Karin i Japan också, men jag tror att det är en ren slump att namnen är likadana.) Trots att hon vet att hennes "bästis" Yuka egentligen bara utnyttjar henne för att slippa göra läxorna själv etc. så vågar hon inte säga ifrån. Karin och Yuka går på en flickskola och det är Karin mycket nöjd med. Hon hatar killar, som bara retar och hånar henne. Tyvärr finns det ju massor av killar på spårvagnen på väg till skolan. Det är där Karin träffar Kiriya, en kille som kanske är schysst i alla fall. Problemet är bara att Yuka har sett ut Kiriya till sig själv...

Den här serien verkar lovande. Karin känns faktiskt som en person från den verkliga världen. :)

"Kare" betyder förresten "han", d.v.s. "pojkvän".

Magic Knight Rayearth

Okej, bort från den verkliga världen. Hikaru, Umi och Fuu är tre fjortonåriga flickor från Tokyo som plötsligt hamnar i den magiska världen Cefiro. Det visar sig att de är de tre riddarna som ska rädda Cefiro från onda makter och undergång. Känns som en ganska typisk fantasy-/mahou shoujo*-grej, och den är faktiskt rätt dålig. Annars har jag ju gillat serier av CLAMP, men det här är ett av deras tidigaste verk. Jag antar att de har blivit bättre sedan dess.
(*magiska flickor, en mangagenre)

Det är min syster som har köpt den här och hon tyckte inte heller att det verkar som en bra serie. Möjligt att hon kommer fortsätta köpa den i alla fall, bara för att det är CLAMP. Det är nog inte mer än sex delar i serien, så den är ju inte så farligt lång.

xxxHOLiC

Också CLAMP, men betydligt nyare och betydligt bättre. Mycket, mycket snyggare tecknad också. Handligen verkar också bra, lite... elak på nåt sätt.

Huvudpersonen Watanuke lider av att han kan se spöken, något som ligger i släkten. Han skulle gärna slippa detta och häxan Yuko (vars hus han plötsligt dras till) säger att hon kan hjälpa honom. Men allt har ett pris. Hon behöver nån som kan jobba för henne (göra hushållsarbete och allt annat som hon inte känner för). Så han jobbar på och observerar alla andra uppdrag Yuko får och som hon löser på sitt eget lilla sätt. Till rätt pris förstås.

I den här serien kommer visst en massa andra karaktärer från helt andra CLAMP-serier dyka upp. Nu har jag ju inte alls läst alla deras serier, men jag tror inte att det kommer göra så mycket. I den allra sista scenen i den här pocketen känner jag i alla fall igen (Cardcaptor) Sakura. :)

Även xxxHOLiC är det min syster som har köpt och jag utgår från att hon kommer fortsätta med det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar