fredag 19 september 2008

Das steinerne Licht


Das steinerne Licht
av Kai Meyer

Detta är del två i trilogin som inleddes med "Die fließende Königin". Venedig har nu fallit för det Egytipska Imperiet. Serafin är kvar i staden och försöker kämpa mot erövrarnas arméer av levande döda tillsammans med bl.a. en landlevande sjöjungfru och ett gäng helt vanliga pojkar. Merle har lämnat staden tillsammans med ett par märkliga följeslagare, på väg till helvetet på någon sorts quest (det är ju fantasy!). Hennes bästa vän Junipas öde är okänt för henne. Serafin vet mer, men han vet inte riktigt var Merle är.

Ganska spännande, men extremt jobbig att ta sig in i. Jo, det är klart att det till stor del beror på att det är en tysk bok, men också lite på att jag hade glömt en del av händelserna i "Die fließende Königin". När jag väl hade tagit mig igenom en tredjedel av boken 8ibland läste jag bara ett par sidor på en hel dag) så gick det mycket snabbare. Men jag tycker nog ändå att den första boken var bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar