torsdag 25 november 2010

Historiska romanens ABC: Q


Svårast hittills! Det blev bara ett halvt Q. Jag har försökt komma på fler böcker utan att lyckas. Men det finns säkert.

Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. queer, Québec, Queensland eller qvinnor. Eller valfritt tema på Q.


1. "My Enemy the Queen" av Victoria Holt. Ett av orden börjar ju på Q i alla fall, även om det inte är det första. Det var nästan tio år sedan jag läste boken, men drottningen det talas om är väl Elisabet I, som är kär i samma man som huvudpersonen. Eller nåt.

2. Måste ju finnas nån Quentin eller Quinn som skriver böcker, men jag kommer inte på någon författare som jag har läst och som skriver historiska romaner.

3. a) "Tipping the Velvet" av Sarah Waters. Bra bok. Och queer.

3. b) Nej, det var allt ... Förresten, nu kom jag på något. I fantasyböcker ska man alltid ut på nån quest. Så även i Sandemoböcker, som ofta är lite mer åt historiska roman-hållet. Ett bra exempel kan vara "Skattejakten", där läsaren själv skulle leta efter en skatt.

2 kommentarer:

  1. Bra gjort, jag gav upp Q helt och hållet. R däremot ska nog bli lite lättare.

    SvaraRadera
  2. Lättare än Q i alla fall. Annars blir det ju svårare och svårare, för alla böcker är redan använda. :)

    SvaraRadera