söndag 14 november 2010

Historiska romanens ABC: O


Svårt, svårt. Det finns liksom inga böcker kvar nu.


Historiska romanens ABC:
Utmaningen är en boktitel på veckans bokstav, en författare på veckans bokstav samt veckans specialteman. T.ex. odödlighet, Osmanska riket, olycka eller ordnar (t.ex. hemliga). Eller valfritt tema på O.


1. Hmm, "Oliver Twist" är den enda jag kommer på. Tror inte den behöver någon närmare presentation.

2. Inga idéer, så det får bli en jag inte har läst men har flera böcker av. Solveig Olsson-Hultgren har skrivit en serie ungdomsböcker om kvinnorna i en helt vanlig svensk släkt. Den första boken heter "Siden, sammet, trasa, lump ..." och utspelar sig 1899. Det finns väl en 6-7 delar i serien så långt, och om jag har förstått saken rätt så ska det bli fler.

3. a) Odödlighet. Hej, Marco av Isfolket! Säg den övernaturliga företeelse som inte förekommer i Sagan om Isfolket. Bl. a. finns där åtminstone ett par karaktärer som är mer eller mindre odödliga.

3. b) Och medan vi är inne på Sagan om Isfolket - hur roligt är det inte med det ockulta sällskapet i bok 3 ("Avgrunden"). Hahaha!

2 kommentarer:

  1. Ah, Isfolket! Jag alskade den serien, sa mycket! Men jag borde verkligen lasa om den, for det var alldeles for lange sedan!

    SvaraRadera
  2. Det var länge sen jag läste den också. Läste den flera gånger för 10-15 år sen, men sen ville jag vänta tills jag har glömt mycket och böckerna känns "nya" igen. Det börjar bli dags!

    SvaraRadera