torsdag 11 november 2010

Kare Kano Vol. 1 & 2



Kare Kano Vol. 1 & 2
av Masami Tsuda

Det här är de två första delarna av 21 i Kare Kano och redan har det jag trodde hela serien skulle handla om hänt. Hm. Undrar vad som kommer hända då.

Yukino har alltid varit bäst i klassen och är även duktig i idrott, hon är välklädd, trevlig och populär. Bara hennes föräldrar och systrar vet att hon egentligen är ganska otrevlig, egenkär och slapp med sitt utseende. Sån är hon hemma. Hon lever för att få beröm och bekräftelse av sin omgivning, därav den noga konstruerade perfekta fasaden. Hon tycker att det är värt alla ansträngningar, vilket hennes båda yngre systrar inte kan begripa.

Så börjar en ny elev i klassen, Soichiro, och han är lika trevlig och duktig som Yukino. En rival! Och vad värre är - av en slump råkar han se Yukinos hemma-jag. Nu har han en förfärlig hållhake på henne. Han kan avslöja att hon är en fejk. Varför hon skulle vara en fejk förstår jag inte riktigt - hon är ju faktiskt så här duktig, även om hon slappar i en joggingdress medan hon läser läxorna. Men hon tycker att det är hemskt. Speciellt som det verkar att Soichiro inte har en sån här dubbel personlighet.

Jaa, ganska bra manga hittills. Jag har två delar till, så jag får se hur det utvecklar sig. Det jag hade fått för mig att den ska handla om, hur Yukino och Soichiro till slut blir vänner, händer liksom redan i del 1. Jag hoppas att det betyder att det kommer att hända nya och oväntade saker serien igenom.

Kare Kano är kort för seriens fullständiga japanska titel Kareshi kanojo no jijyo. Jag tror att det betyder samma sak som den engelska undertiteln "His and her circumstances".

Båda volymerna innehåller förresten varsin extra serienovell. Den ena är Kare kano-relaterad, medan den i volym 1 är helt fristående. "The Tiger and the Chameleon" handlar om hur klassens (inte Yukinos och Soichiros klass alltså) blygaste tjej och klassens bråkigaste kille måste umgås under en vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar