fredag 7 november 2003

Unga norrlänningar


Unga norrlänningar
av Mats Jonsson

Veckans Pocket handlade bl. a. om serier. Mats Jonsson var en av gästerna i studion, så det var kanske därför jag lånade hans seriealbum "Unga norrlänningar" när jag var på biblioteket idag. Jag hade redan läst hans senaste, "Hey princess", som jag tyckte om. Båda albumen är självbiografiska (fast jag antar att han överdriver vissa personlighetsdrag hos sig själv) och ofta elaka mot folk i Mats Jonssons omgivning. Det handlar gärna om tjejer (flickvänner, olycklig kärlek, väldigt besvärliga relationer...). Jag tycker att "Hey princess" är det bättre av de båda albumen. Det är dessutom en mer sammanhängande historia (det kanske är därför det står "en serieroman" på utsidan). I "Unga norrlänningar" är avsnitten av lite mer varierande kvalitet. Alldeles i inledningen finns ett bra avsnitt om rotvältefobi, men annars tyckte jag inte att början av albumet var så bra. Mot mitten och slutet blev det bättre. Rent allmänt så var de serier som var ritade senast bättre och mycket snyggare än de som var några år äldre. Kanske inte så konstigt.

"Hey princess" köpte jag efter att ha lånat den på biblioteket (ganska lång tid efter, men ändå). Får se om jag köper "Unga norrlänningar" också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar