lördag 15 november 2003

Ida Maria från Arfliden


Ida Maria från Arfliden
av Ann-Madeleine Gelotte

Häromdagen var jag på loppis för att köpa en byrå. Jag kom hem med tolv böcker. Och en byrå. (Faktiskt.) "Ida Maria från Arfliden" var en av böckerna. Jag har läst den tidigare och kommer ihåg att jag tyckte att den var väldigt bra när jag var liten. För det är en bilderbok för barn. Ann-Madeleine Gelotte har intervjuat sin mormor och utifrån mormoderns berättelser om sin barndom i det sena 1800-talets Norrland har den här boken skrivits. Familjen bodde i en avsides belägen stuga som ägdes av skogsbolaget där fadern arbetade. De var i stort sett självförsörjande. Ida Maria var äldst i den stora barnaskaran, och hon berättar om det dagliga arbetet, om vad de lekte och om speciella händelser hon minns, t. ex. när det kom knallar till Arfliden, natten när hennes syster Hilma föddes och den gången hon såg ett spöke.

Jag gillar fortfarande de färgglada illustrationerna, och det är roligt att läsa hur det var förr i tiden. :) Ann-Madeleine Gelotte har även gjort en bok om sin mammas uppväxt i Stockholm ("Tyra i 10:an Odengatan"), och en om sin egen barndom ("Vi bodde i Helenelund"). Jag läste dem också när jag var liten, men jag fastnade inte för dem på samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar