tisdag 8 januari 2008

Meningslös lässtatistik för 2007

Tidigare år: 2003, 2004, 2005, 2006

Antal lästa böcker: 222
Ganska få. (Av de år jag har fört statistik över är det bara 2002 som var "sämre", med endast 175 lästa böcker.) Kan det ha något att göra med alla Gilmore Girls-säsonger? Eller har jag läst mer tidskrävande böcker?
Av dessa 222 böcker var 99 st, d.v.s. 45%, seriealbum. En mindre andel än förra året, men större än året före det.

Månad då jag läste mycket: Juli, 28 böcker.
Månad då jag läste lite: Mars, maj och september, 13 böcker vardera.

Språk:
Svenska: 135 (61%)
Engelska: 65 (29%)
Norska: 12 (5%) Inte mer?
Tyska:10 (5%) Jag klarade min tyskautmaning.
Inget på danska under 2007. Vi får se hur det blir 2008.

Jag har delar upp topplistorna i seriealbum och andra böcker, helt enkelt för att serieförfattarna inte skulle dominera helt. Sammantaget läste jag böcker av 126 olika författare eller "författarteam". Då räknar jag inte med novellsamlingar/antologier med massor av författare.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Lisa Eurén-Berner (14)
2. Margit Sandemo (4)
3. Maria Ernestam, Astrid Lindgren, Gert Nygårdshaug, Ester Ringnér-Lundgren (3)

Märkligt nog är inte Trude Brænne Larssen med på listan i år. Det var lite stopp i Rimfrostleveranserna, vilket också förklarar varför det blev så lite norskt under året. ;-)

Dessa författarna läste jag flest serier av:
1. CLAMP (14)
2. Natsuki Takaya (10)
3. Ai Yazawa (8)
4. Los Bros Hernandez (7*)
5. Kaho Miyasaka (6)

Jag läste inte något av Rumiko Takahashi under hela 2007!

*Varav 3 solo-Gilbert och 2 solo-Jaime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar