måndag 21 januari 2008

Die Apothekerin


Die Apothekerin
av Ingrid Noll

Årets första tyska bok har jag läst tidigare, fast då på svenska ("Den lömska apotekerskan"). Det var på 90-talet någon gång, så jag kom inte ihåg riktigt vad som hände. Om jag hade vetat exakt vad som skulle hända så hade det nog inte varit särskilt roligt att läsa om den, för det är nog inte riktigt meningen att man ska kunna gissa sig till.

Apotekerskan Hella Moormann är inlagd på en kvinnoklinik i Heidelberg. Hon delar rum med Rosemarie Hirte (huvudpersonen i en annan av Ingrid Nolls böcker), som i Hellas ögon är en trist gammal ungmö som aldrig har upplevt något spännande. Som underhållning börjar Hella berätta om sitt eget liv. Hur hon alltid har träffat fel män, hopplösa fall som hon ska försöka rädda och ta hand om. Levin var väl inte direkt något undantag. Visserligen tandläkarstudent, men ung och hållningslös. Hellas mål är ju bara att få ett barn, som ska vara fött inom äktenskapet, men på något sätt blir hon inblandad i mordkomplotter och allt möjligt skumt. Ingenting går enligt hennes planer för sitt liv, men det gäller att försöka klara sig ändå.

Jag tycker egentligen bättre om den svenska titeln än den tyska. Den är roligare att säga. Och jag har en kompis som är receptarie (då jobbar man också på apotek, men det är kortare utbildning än för att bli apotekare) så hon har fått heta "Den lömska apotekerskan" ibland. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar