söndag 2 januari 2005

Meningslös lässtatistik för 2004

Precis som förra året.

Antal lästa böcker: 243. Ganska genomsnittligt om man jämför med de åren jag har fört protokoll över min läsning.

Månad då jag läste mycket: Oktober och december, 25 böcker.
Månad då jag läste lite: Februari, 15 böcker.
Det har inte varit så stora skillnader mellan månaderna i år.

Språk:
Svenska: 156 st. (64%)
Engelska: 58 st. (24%)
Norska: 18 st. (7%)
Tyska: 11 st. (5%)
Jag hade som mål att läsa en tysk bok i månaden, och det klarade jag nästan (har inte läst decemberboken än). Alltså har det blivit en större andel tyska böcker, dessutom är andelen svenska böcker större än förra året. Engelska och norska böcker har jag läst mindre av.

Dessa författarna läste jag flest böcker av:
1. Margit Sandemo (20)
2. Yû Watase (13)
3. Rumiko Takahashi (12)
4. Ester Ringnér-Lundgren (8)
5. Naoko Takeuchi (7)
Margit Sandemo leder som vanligt, och så finns det tre mangaförfattarinnor och en svensk barn- och flickboksförfattarinna på listan. De som skriver långa lättlästa serier (antingen det är vanliga romaner eller tecknade serier) får ett automatiskt försprång. Precis utanför listan hamnade Trude Brænne Larssen (kioskserien Holmegaard) och faktiskt Agnes von Krusenstjerna.
Uppdatering: Neil Gaiman, som befann sig högt upp på den här listan 2001-2003, läste jag inget alls av under 2004!!!

Nu ska jag fundera på vilka böcker jag tyckte var bäst under 2004.

..............................................

Senare: Har kommit fram till vilka som var de 75 bästa. Kanske ska jobba på listan lite till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar